Klaas Poppinga, eigenaar/adviseur erf- en landgoedbeheer Glimmen, voorheen eigenaar Bonte Hoek kwekerijen:
"Tegenwoordig merk je in discussies steeds vaker dat jonge hoveniers bepaalde basiskennis missen van het vak. Bijvoorbeeld als het gaat om het planten en snoeien van bomen, maar ook kennis over de relatie tussen grond en product. Ik denk dat je dit probleem heel goed zou kunnen oplossen door leerlingen van hoveniersopleidingen een stage te laten volgen op een boomkwekerij.
In het verleden was stage lopen op een boomkwekerij voor hoveniers in spe heel gebruikelijk. Ook op mijn oude bedrijf, boomkwekerij De Bonte Hoek, hadden we vaak hoveniersstagiairs. De boomkwekerij is uiteindelijk toch de plek waar de basis van de boom wordt gelegd. Het is zogezegd de kinderkamer van het product. Waar kan je beter leren hoe je met deze levende materialen moet omgaan?
Helaas is zo'n 30 jaar geleden de stage op een boomkwekerij afgeschaft en werd het verplicht voor aspirant hoveniers om de stage bij een hoveniersbedrijf te lopen. Dat klinkt op zich logisch, maar nu lopen veel jonge mensen wel een stukje basiskennis mis. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat hoveniers bijvoorbeeld niet weten hoe ze om moeten gaan met bomen die bij levering een paar gebroken takken hebben. Die moeten ze dan zelf snoeien, maar ze weten niet hoe. Soms vinden ze dat de boomkwekerij dat moet doen.
Maar boomkwekers laten met opzet zoveel takken eraan zitten, juist omdat er altijd iets kan misgaan tijdens het transport of bij de levering. Als we de boom van te voren al zouden snoeien, dan ontstaat de kans dat er na een gebroken tak tijdens het vervoer of anderszins geen goede tak of takken meer over blijven.
Ook schort het geregeld aan kennis van het wortelgestel van de boom: je moet als hovenier bij levering van de boom wél weten hoe je hier zorgvuldig mee omgaat. Het maakt nogal uit of de boom in de vollegrond of in een container is opgekweekt. Te vaak wordt een containerkluit gewoon zo in de grond gestopt, zonder enige behandeling. Dat is absoluut niet bevorderlijk voor de kieming van nieuwe wortels.
De oudere generatie hoveniers heeft deze kennis nog wel, maar die generatie verdwijnt langzamerhand. Daarom ben ik er voorstander van om naast de stage op een hoveniersbedrijf de leerlingen ook een - eventueel korte - stage op een boomkwekerij te laten lopen."
| « Vorige | | Overzicht met discussies | | Volgende » |
20-07-2011Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
7 reacties Reageer
22-07-2011Re: Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
Helemaal mee eens. Bij mijn opleiding in Boskoop voor het vak aanleg en onderhoud was het verplicht om de eerste twee jaar op een kwekerij te werken. Tot op heden, 33 jaar na de opleiding, heb ik hier nog steeds probaat bij. Ik heb een verbintenis met de plant gekregen vanaf stek, ent of zaailing tot eindprodukt. Ik weet wat te doen bij slechte kluiten, geschadigingen en natuurlijk heb ik een kwaliteitskeur mee gekregen van mijn "baas". Ook de naamgeving, het verschil in diverse cultivars en de juiste weg in de kwekerswereld is mij bijgebracht. Momenteel ervaar ik, dat de "jonge" doorsnee hovenier geen binding en passie heeft met het groen, helaas wel alles weten van bestratingen en grindsoorten.
Helemaal met Klaas Poppinga eens, een jaar stage lopen op diverse kwekerijen zou de kwaliteit van de toekomstige hovenier en het groene denken in ons land ten goede komen.
Helemaal met Klaas Poppinga eens, een jaar stage lopen op diverse kwekerijen zou de kwaliteit van de toekomstige hovenier en het groene denken in ons land ten goede komen.
0 reacties Reageer
22-07-2011Re: Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
Goed voorstel van Dhr.Poppinga. Tijdens de hoveniersopleiding is hier inderdaad een basis aan informatie te halen, zeker ook het herkennen van bomen aan winter en wortelkenmerken. Ik zou eigenlijk als extra tip geven dat jonge leerling hoveniers ook leren welke voeding bomen nodig hebben bij inplanten in een boomgat. Daar ben ik tijdens de hoveniersopleiding op gewezen door Dhr.Pius Floris. Door bijvoorbeeld jong aan te planten bomen te dippen in een myccorhiza mengsel is er bijna geen sprake meer van inboet.
1 reactie Reageer
22-07-2011Re: Re: Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
Goede aanvulling van Hans pardoel over de voeding/grondverbetering bij het planten. Die container cultuur, veel voordelen voor de kweker, maar 'men'denkt nu dat je elk moment een containerboom kunt planten los van het seizoen. Soms lukt het, maar plant eens een eik in het voorjaar vanuit de container, succes verzkerd: gaat dood. En inderdaad moeten kluit en grond bij het planten goed worden geïntegreerd, bv grond loswoelen ook ruim onder het plantgat Superieur goed planten geeft een superieure boom. Joost Gieskes
25-07-2011Re: Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
Beste Klaas,
Ik ben het helemaal met je eens ! Maar sinds 1990 heeft de overheid een andere koers uitgezet voor het MBO onderwijs in NL (ODC '92). Opleidingen worden steeds meer algemene opleidingen, die leerlingen opleidt voor diverse functies in de maatschappij. Waardering voor het ambacht bestaat in NL niet meer. Sinds een paar jaar zijn we bezig met het zgn. competentiegerichte onderwijs, waarin het acteren in een bedrijf nog wel meetelt, maar de kennisexponent naar de achtergrond is verdwenen. Iedereen heeft hier zijn zegje over mogen doen, ook de branche-organisaties (!!!). Wanneer we weer ambachtelijke vakmensen willen opleiden moeten we misschien meer naar Duitsland kijken, daar kan het wel.
Als onderwijsman kan ik je zeggen dat wij alle zeilen moeten bijzetten om bijv. plantenknnis op de kaart te houden. De opdracht die wij van de overheid krijgen is van andere aard. En in het huidige politieke klimaat is de focus helemaal op de kosten van het onderwijs gericht. Het is tijd voor een particulier initiatief om een "Meisterbrief" -opleiding te organiseren, volgens mij kan het.
Martin Knol
Ik ben het helemaal met je eens ! Maar sinds 1990 heeft de overheid een andere koers uitgezet voor het MBO onderwijs in NL (ODC '92). Opleidingen worden steeds meer algemene opleidingen, die leerlingen opleidt voor diverse functies in de maatschappij. Waardering voor het ambacht bestaat in NL niet meer. Sinds een paar jaar zijn we bezig met het zgn. competentiegerichte onderwijs, waarin het acteren in een bedrijf nog wel meetelt, maar de kennisexponent naar de achtergrond is verdwenen. Iedereen heeft hier zijn zegje over mogen doen, ook de branche-organisaties (!!!). Wanneer we weer ambachtelijke vakmensen willen opleiden moeten we misschien meer naar Duitsland kijken, daar kan het wel.
Als onderwijsman kan ik je zeggen dat wij alle zeilen moeten bijzetten om bijv. plantenknnis op de kaart te houden. De opdracht die wij van de overheid krijgen is van andere aard. En in het huidige politieke klimaat is de focus helemaal op de kosten van het onderwijs gericht. Het is tijd voor een particulier initiatief om een "Meisterbrief" -opleiding te organiseren, volgens mij kan het.
Martin Knol
0 reacties Reageer
25-07-2011Hoveniers- en T&L studenten moeten boomkwekerijen studeren
Klaas, Wiecher, Hans en Joost hebben helemaal gelijk:
Er is een schrijnend gebrek aan beasiskennis over het levende materiaal waarmee we in de T&L mee werken.
Maar het stopt niet bij de hoveniersopleidingen; ook in de MBO en HBO-opleiding is contact opbouwen met boomkwekerijen en het werk wat daar gedaan wordt van groot belang. Ik heb dat eind jaren '70 op het HBO T&L in Boskoop helaas tot mijn schade ook niet geleerd en heb daar jaren voor nodig gehad om het beter te leren doen.
Ik zie met grote regelmaat ontwerpen voorbij komen, of zelf beplantingsplannen worden uitgevoerd met voor de grond, grondwaterstand of bodemvruchtbaarheid volstrekt foute (boom)beplantingen. Er is bij het ontwerp of de technische voorbereiding vaak niet eens de moeite genomen om met een steekguts naar de bodemopbouw te kijken, laat staan om naar bodemvruchtbaarheid onderzoek te doen en daar gericht conclusies aan te verbinden voor de beplantingen. Bomen die droge minerale bodems vragen staan dan ineens in nat kleiig veen etc. Een niet beheerbewust ontwerp levert alleen maar teleurstellingen en extra beheerkosten op. Even je goed laten adviseren kan veel kosten en imagoschade voorkomen.
Ook ik neem nog steeds elk jaar de gelegenheid om langs te gaan bij tenminste één boomkwekerij om de velden te bezoeken en over de daar opgekweekte bomen te praten met de medewerkers.
Er is een schrijnend gebrek aan beasiskennis over het levende materiaal waarmee we in de T&L mee werken.
Maar het stopt niet bij de hoveniersopleidingen; ook in de MBO en HBO-opleiding is contact opbouwen met boomkwekerijen en het werk wat daar gedaan wordt van groot belang. Ik heb dat eind jaren '70 op het HBO T&L in Boskoop helaas tot mijn schade ook niet geleerd en heb daar jaren voor nodig gehad om het beter te leren doen.
Ik zie met grote regelmaat ontwerpen voorbij komen, of zelf beplantingsplannen worden uitgevoerd met voor de grond, grondwaterstand of bodemvruchtbaarheid volstrekt foute (boom)beplantingen. Er is bij het ontwerp of de technische voorbereiding vaak niet eens de moeite genomen om met een steekguts naar de bodemopbouw te kijken, laat staan om naar bodemvruchtbaarheid onderzoek te doen en daar gericht conclusies aan te verbinden voor de beplantingen. Bomen die droge minerale bodems vragen staan dan ineens in nat kleiig veen etc. Een niet beheerbewust ontwerp levert alleen maar teleurstellingen en extra beheerkosten op. Even je goed laten adviseren kan veel kosten en imagoschade voorkomen.
Ook ik neem nog steeds elk jaar de gelegenheid om langs te gaan bij tenminste één boomkwekerij om de velden te bezoeken en over de daar opgekweekte bomen te praten met de medewerkers.
0 reacties Reageer
28-07-2011Re: Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
Dag Klaas
Goed dat je dit onderwerp aansnijd,helaas gaat het niet alleen over de kennis van bomen maar over de beplanting in het algemeen.Natuurlijk ligt de bron bij het onderwijs maar ook zeker bij de intresse van de hovenier.Het is echter ook zo dat de diversiteit van de werkzaamheden en het gebruik van diverse materialen enorm is toegenomen.
Mede door deze gegevens is er een leuk initiatief ontstaan vanuit de sector.In noord nederland hebben een aantal bedrijven de koppen bij elkaar gestoken en in samen werking met de vhg en terra next zijn we gekomen tot een kennisdag voor hoveniers genaamd Green Trend Event.Een belangrijk onderdeel hiervan is om de faal kosten naar beneden te brengen en om de algehele kennis te delen met diverse partijen zowel op het gebied van beplanting, bemesting,arbeid enz.Binnen kort word dit bekend gemaakt,de eerste dag is op 5 oktober in de hortus in haren.
Gerard Esser Groen Groep Eelde.
Goed dat je dit onderwerp aansnijd,helaas gaat het niet alleen over de kennis van bomen maar over de beplanting in het algemeen.Natuurlijk ligt de bron bij het onderwijs maar ook zeker bij de intresse van de hovenier.Het is echter ook zo dat de diversiteit van de werkzaamheden en het gebruik van diverse materialen enorm is toegenomen.
Mede door deze gegevens is er een leuk initiatief ontstaan vanuit de sector.In noord nederland hebben een aantal bedrijven de koppen bij elkaar gestoken en in samen werking met de vhg en terra next zijn we gekomen tot een kennisdag voor hoveniers genaamd Green Trend Event.Een belangrijk onderdeel hiervan is om de faal kosten naar beneden te brengen en om de algehele kennis te delen met diverse partijen zowel op het gebied van beplanting, bemesting,arbeid enz.Binnen kort word dit bekend gemaakt,de eerste dag is op 5 oktober in de hortus in haren.
Gerard Esser Groen Groep Eelde.
0 reacties Reageer
11-08-2011Re: Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
Helemaal mee eens. En ook stages op een vaste planten en heesterkwekerij.
0 reacties Reageer
13-08-2011Re: Hoveniers in opleiding moeten stage lopen op boomkwekerijen
Ik vind het een heel goed idee van de heer Poppinga. Het valt mij ook vaker op dat hoveniers geen band met "groen"lijken te hebben; ze doen me meer aan aannemers in
het groen denken. Terwijl een goed plantgat met de juiste omstandigheden voor de boom juist zo belangrijk is.
het groen denken. Terwijl een goed plantgat met de juiste omstandigheden voor de boom juist zo belangrijk is.
0 reacties Reageer

