« Vorige | Overzicht met discussies | Volgende »

17-06-2009'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Boomadviseur Jan P. Mauritz vindt dat de vakman zijn sortimentskennis verwaarloost, waardoor deze kennis uit Nederland verdwijnt. ,,Sortimentskennis, dat volgens mij nog steeds de ’core-business’ van het vak moet zijn, is verworden tot een bijzaak en soms nog minder.''

,,De kreet 'Je hoeft het niet meer te weten, als je het maar weet te vinden' is bullshit! Toegepaste beplantingsleer kan je niet van internet af plukken."

,,Dat rampscenario baseer ik op ontmoetingen met gemeentelijke beleidsmedewerkers, boombeheerders, hoveniers, boomverzorgers en –specialisten, architecten en ontwerpers; het hele scala. Welke CV het is, is voor ongeveer 95% van de aanwezigen eenzelfde mysterie als E=mc2. Een gezonde basiskennis+ mag je van vakgenoten toch wel verwachten?''

21 reacties Reageer Door: Tuin&Landschap

18-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Mee eens, het op peil houden van je sortimentskennis is dagelijks huiswerk. Als je niet weet met wat voor boomsoort je te maken hebt, is in de regel de specifieke kennis daarover ook niet aanwezig. Een ontoereikende basis leidt tot de wet van Murphy.......

0 reacties Reageer Door: Michiel

18-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Jammergenoeg grotendeels met de stelling eens. Binnen opleidingen is het belangrijker je plan als mooi pakketje te kunnen verkopen, dan de inhoud ervan te kennen. Natuurlijk hoef je geen 8512 planten bij naam en toenaam te kunnen noemen, maar je zult op zijn minst toch een overmatige interesse moeten tonen voor dit stuk van het vak.

Als je bij een arts komt met griep, dan heb je influenza. Als je bij een hovenier komt met een tak van een Servische spar dan heb je Pic. om. of gewoon een kerstboom?

We hoeven klanten of wie dan ook niet dood te gooien met onze kennis, maar kunnen hiermee wel een zeker gezag afdwingen. Welk gezag hebben we nog als heel Nederland vol kerstdennen staat en het niemand meer interesseert of het nu Picea abies, orientalis of omorika is? Geen, maar wel altijd kerstmis?

0 reacties Reageer Door: Wiel Kok

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Helemaal mee eens, de plantenkennis van veel hoveniers is dramatisch. Ook op scholen wordt er veel te weinig aan gedaan. Ook het (her)kennen van ziekten en plagen en bodemkunde is zwaar onder de maat. Met name bij onderhoud als klanten vragen stellen, loop je tegen de lamp, terwijl je dan juist kunt laten zien dat je een vakman bent.

0 reacties Reageer Door: henk nijland

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Sortimentskennis is erg belangrijk, daarbij staat het zeer vreemd als een klant een vraag over beplanting heeft en je moet zeggen "moet ik even opzoeken".

0 reacties Reageer Door: vl

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Helemaal mee eens. Er is inderdaad grote behoefte aan mensen die nog weten waar ze mee bezig zijn. In het verleden is te veel van het vak (in de opleidingen) "wegbezuinigd".

0 reacties Reageer Door: Pierre Theunissen

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Helaas maar al te waar. Ik zie deze ontwikkeling ook voor 'n deel terug in het onderwijs. Het wordt aangeboden in meer dan voldoende mate, maar een deel van de cursisten heeft er ontzettend veel problemen mee. Op 'n gegeven moment ben je al blij dat ze de eerste naam weten.

Zeker op niveau drie en vier mag je toch wel meer verwachten dan alleen de eerste naam van de plant. Ondanks de hoeveelheid kennis die te halen is op de schooltuinen, arborea, maar ook op CD-Roms en internet, zie ik het vak sortimentskennis steeds meer vervlakken.

0 reacties Reageer Door: H.J.M. de Vette

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Onderschrijf mening Jan Mauritz. Kom binnen gemeentelijke en provinciale onganisaties nog nauwelijks collega's tegen met goede sortimentskennis of kennis van de ecologische achtergronden van het sortiment. De scholing op dit gebied is sterk achteruitgegaan de laatste 20 jaar, zelfs in Velp.

Zorgelijk dat ontwerpers, technische vakgenoten en beheerders ook nauwelijks de gelegenheid krijgen hun kennis op peil te brengen en houden.

Spreek ook veel kwekers van bomen, ook zij merken dat de bomen bijna niet meer door deskundige gemeentelijke vakmensen worden uitgezocht. Boomzoeken op basis van sortimentslijstjes en prijskaartjes is funest voor de kwaliteit van het openbaar groen.

Zeker als we het koppelen aan een zeer geringe praktijkkennis van aanplantsnoei en begeleidingssnoei in jeugd- en halfwasfase, om van veterane snoei maar te zwijgen. Dat maakt het ook moeilijker om met boomverzorgers inhoudelijk over dit soort noodzakelijk onderhoud te praten en werkafspraken te maken.

0 reacties Reageer Door: Martin Tijdgat, gemeente Wijdemeren NH

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Klopt helemaal! Ik studeer momenteel Tuin- en landschapsmanagement aan de HAS Den Bosch. We hebben nu een jaar sortimentskennis gehad, 375 stuks moeten we kennen. En daarmee is het ook afgelopen.

Gelukkig zijn er meerdere studenten die dit aantal te weinig vinden en er wel meer willen leren en zich ook in verdiepen. Daarom zijn er ook plannen ontstaan om een studievereniging speciaal voor sortimentskennis op te richten. Hier ben ik een groot voorstander van. Mijn uiteindelijke doel is het ontwerpen, maar zonder goede sortimentskennis kan dit gewoon niet! Hopelijk zien ook de scholen dat in en concentreren ze zich daar meer op!

0 reacties Reageer Door: Mischa

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Helaas doen de opleidingen hier sterk aan mee en wordt er aan plantenkennis minder aandacht geschonken wat problemen geeft in de praktijk.

Geen kennis van planten en bomen e.d. resulteerd in het niet weten wat en hoe er gesnoeid moet worden en wat laat je wel/niet in borders staan bij het onderhoud.
Deze problemen komen wij de laatste jaren steeds meer tegen bij de jongeren die bij ons stage lopen. Een kwalijke zaak.

0 reacties Reageer Door: kloosterhof, N. F.

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Niet alleen kennis van bomen is tot een ondergeschoven kindje verworden. Ook kennis van heesters, vaste planten en bolgewassen is niet meer wat het geweest is onder zowel beginnende als ervaren hoveniers.

0 reacties Reageer Door: H.van Iers

19-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Ik probeer de plantenkennis bij te brengen bij de groenwerkers in de gemeente Doetinchem, het is droevig gesteld met de plantenkennis.

0 reacties Reageer Door: huub jansen doornenburg

20-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Helemaal mee eens. Zonder sortimenskennis vervlakt het groen in NL en neemt de kans dat ziekten en plagen gemakkelijk toeslaan toe. Het wordt nogal gemiddeld en een beetje saai. Is de nieuwe Hans Jansen al opgestaan?

0 reacties Reageer Door: Gerard Buining

21-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Ik ben Ronald Wolswijk en ben tuinontwerper. Verder werk ik ook nog 2 dagen als hovenier. Gedeeltelijk ben ik het eens met de heer Mauritz, maar over het laatste stukje van zijn artikel niet.

Zelf ben ik een zeer fanatieke plantenman die constant bezig is om zijn sortimentskennis uit te breiden. Ik doe ook het inventariseren van bomen. Daar gebeurt het ook wel eens dat ik iets niet weet, maar dan ga ik net zolang zoeken tot ik de goede naam voor de boom heb gevonden.

Graag zou ik mijn kennis over willen brengen aan andere mensen. Dit heb ik getracht te doen door een open sollicitatie te plaatsen bij het Wellantcollege in Houten.

Maar tot mijn verbazing is er zelfs na meerdere malen te hebben gebeld niet gereageerd. Nu komt het probleem wat volgens mij aan de orde is bovendrijven.

De arbeidsmarkt vraagt volgens de heer Mauritz om HBO' ers en academici. Hier zouden ze eens van af moeten wijken en mensen moeten aanstellen die praktijkervaring hebben en niet te vergeten met zeer veel passie hun werk doen. P.S. Zelf heb ik MBO.

0 reacties Reageer Door: ronald wolswijk

22-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Plantenkennis begint met een deugdelijke kennis van de basis (sortimentskennis). Hoe wil je in vredesnaam een plant het benodigde onderhoud geven als je niet eens weet hoe ze heet of hoe ze groeit en zich gedraagt.

Tegenwoordig zijn de plantsoenen niet meer dan blokhagen. Enerzijds uit oogpunt van te krappe onderhoudsbudgetten en anderzijds (m.i. vooral) door de belabberde kennis van planten bij de onderhoudsdiensten. Een gedegen kennis van het gangbare sortiment is aldus van eminent belang om het hoveniersvak te laten overleven.

1 reactie Reageer Door: Leo Vanhommerig

06-07-2009Re: Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Plantenkennis moet bijdragen tot optimale groeninvulling waarbij met weinig financiele middelen, binnen (te) kleine levensvatbare ruimten toch kwaliteit neergezet kan worden.
Daarbij moet allereerst gekeken worden naar de functie voordat je over de inhoud ervan gaat nadenken. Versobering van het sortiment is niet verkeerd zolang het maar op de goede plaats staat. Openbaar groen is geen ongebreidelde verzameling van soorten! Heel veel goede hoofden van plantsoenen met een vorstelijk stuk plantenkennis hebben juist die fout gemaakt!

Door: Ben Demmer

22-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Helemaal eens met de stelling. De urgentie voor sortimentskennis in het vak is helemaal weg. Waarom is het nodig?

• Geholpen door ‘nieuwe boomaantastingen’, geven monocultures van Fraxinus excelsior, Platanus x hispanica, Aesculus hippocastanum en Quercus rubur tegenwoordig te denken. Denk aan resp. essensterfte, massaria, bloedingsziekte en eikenprocessierups, die niet altijd dodelijk zijn, maar wel veel overlast geven en hoge beheerkosten met zich meebrengen. Gevarieerd kiezen voorkomt dat u straks iedere zomer uw hele bomenstructuur bijvoorbeeld met uw hoogwerkertje moet controleren op massaria.

• ‘We’ vergeten de bewoner achter die groene massa vaak: je zult maar het hele jaar achter die Fraxinus excelsior wonen: geen bloei, laat uitlopen en geen herfstkleur. Dat kan beter! En dat moet beter, want u moet zorgen voor een goed product: groen! U bent de vakman of -vrouw natuurlijk. En met wat sortimentskennis is beter groen mogelijk voor hetzelfde bedrag! Sterker: die ene soort of cv doet het net even beter, en is uiteindelijk goedkoper in beheer dan de andere: een besparingsmogelijkheid!

• U weet toch ook dat die ene Tilia beter verplantbaar is dan de andere? Dat Robinia in de bestrating niet zo handig is? Daar houdt u toch ook rekening mee?

• Met de klimaatverandering in aantocht en de steeds beperktere ruimte in de stad wordt u gedwongen om creatief of vernieuwend te kiezen. Lukt dat goed? Het motto: Kies gevarieerd en met kennis. Dat lost veel problemen op nog voor ze ontstaan. Het biedt een aantrekkelijker beeld en is uiteindelijk goedkoper. Een behoorlijke sortimentskennis is dus nodig.

Alleen roepen dat het slecht gesteld is met kennis, helpt niet. Hoe krijgen we de urgentie tussen de oren van de mensen binnen en buiten? Door voorbeelden te (laten) zien. Erover te praten. Ga bij de buren op bezoek, neem toch de tijd voor kwekerijbezoek. In de adviespraktijk zie ik nog wel degelijk enthousiasme voor sortiment. Ook bij jongere vakgenoten die geen ‘Frederiksoord’ hebben.

Hier en daar lijkt de aandacht voor sortiment na een dieptepunt zelfs weer groeiend. Laat dat geen wishful thinking blijven… Met sortimentskennis staat of valt het groene vak.

0 reacties Reageer Door: Jaap Smit, www.plantkundig.info

25-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

helemaal mee eens.
Een en ander is een gevolg van het moderne onderwijs waarbij niemand meer iets hoeft te weten.
Nederland steekt met kop en schouders uit boven het buitenland als het gaat om sortimentsgebruik.
Tuincentra in nederland zijn verworden tot supermarkten met vakkenvullers en kassameisjes.

0 reacties Reageer Door: leon

25-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

helemaal mee eens, helaas
Zelfs de basiskennis en indeling van de nederlandse flora ontbreekt.
hè Jac p. Thijsse of Heukels, over wie heb je het???
Ouderwets determineren, niet teveel maar van ieder plantenfamilie een aantal
enz enz er zijn genoeg leuke manieren te vinden om de kenneis uit te breiden.
Prima initiatief van de HAS studenten in Den Bosch om er een werkgroep voor op te richten!
Maar eigenlijk is het diep treurig dat dat nodig is.

2 reacties Reageer Door: Marilies Jacobs

25-06-2009Re: Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Helemaal eens met deze stelling.
20 jaar lang ben ik als leraar assortimentskennis aan de Middelbare Tuinbouwschool in Aalsmeer voorvechter geweest om assortimentskennis binnen de kwalificatiestructuur nog enigszins van belang te laten zijn. Het heeft niet mogen baten en de eens zo landelijk bekende assortimentskas- en tuin in Aalsmeer is er zelfs niet meer.

Reden om met een bedrijf (www.Floweracademy.nl) te starten wat als kernactiviteiten assortimentskennis van snijbloemen, kamer- en tuinplanten, kwaliteitszaken en marketing heeft. Vooral voor veel werkenden in de groene keten is kennis van het product het minimale om te kunnen functioneren. Doelgroepen zijn vooral exporteurs, veilingmedewerkers, retailers en tuincentrummedewerkers.

Vaak kom ik tijdens deze korte, intensieve cursussen oud-middelbare tuinbouwschool leerlingen tegen die hun kennis willen bijspijkeren. Vooral ook omdat de tuinbouwscholen de laatste 10 jaar zich minder met vakinhoud zijn gaan bezighouden en minder eisen hebben gesteld aan wat geleerd zou moeten worden.

Mijn stelling is: Met een gedegen kennis van assortiment kun je meer verkopen! Overigens start op 10 september een nieuwe cursus tuinplanten van 10 donderdagmiddagen

Door: Lucas Jansen, Floweracademy.nl

03-07-2009Re: Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Mee eens en ik wil mijn leven beteren (werk als tuinvrouw). Graag informatie over een gedegen opleiding. Ik denk eraan om middels zelfstudie het EHCB diploma Plantenkennis te halen. Is dat te doen?

Door: Pien de Jong

26-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Plantenkennis is erg belangrijk voor hoveniers ! Als docent plantenkennis kan ik het daar alleen maar mee eens zijn. Maar het is onzin dat leerlingen 1000 planten kennen. Een behoorlijke basiskennis en daarnaast liefde voor planten ontwikkelen.

Wanneer mensen open staan voor nieuwe kennis, groeit de plantenkennis vanzelf. Maar hoe je liefde voor het plantenvak ontwikkelt houdt mij erg bezig. Het lukt mij niet altijd. Ik vind dat erg moeilijk. Wanneer iemand de gouden tip heeft, mag hij / zij het zeggen.

Martin Knol
AOC TERRA Groningen

0 reacties Reageer Door: Martin Knol

30-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Als docent plantenkennis op het AOC Terra in Meppel en ik ben het helemaal eens
de heer Mauritz. De leerlingen van onze school die de “hoveniers” richting kiezen leren ongeveer een 1400 planten. (Nivo 4). De meeste planten staan op onze schooltuin waar de leerlingen de planten kunnen aanraken, proeven, bekijken, leren etc. De leerlingen beseffen in het verloop van hun studie, dat wil je een goede hovenier zijn, dat dan een gedegen kennis van planten die in de tuin groeien onontbeerlijk is.(groeiwijze, standplaats etc.) Leerlingen krijgen bij ons op school minimaal 2 uur plantenkennis per week waarbij in het rooster ook nog een lesuur wordt ingepland voor zelfstudie. Op de stagebedrijven moet ook aandacht voor het sortiment zijn. Het “herkauwen” van de planten is ook erg belangrijk.
Tijdens de schooltijden is de tuin vrij toegankelijk. U bent van harte welkom!

0 reacties Reageer Door: Age Koudenburg

30-06-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Ben ik helemaal mee eens. Bij de hoveniersopleiding wordt veel te veel aandacht gegeven aan ontwerpen, i.p.v. plantenkennis en onderhoudskennis.

0 reacties Reageer Door: tuinontwerpbureau fransje aris - bussum

06-07-2009Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

Ik moet de stelling van Jan Mauritz helaas onderschrijven. Er zijn nog mag weinig groenmedewerkers en beleidsmakers met een uitgebreide plantenkennis en al helemaal weinig met een goede kennis van toegepaste beplantingsleer.
Sinds de vorming van de vele AOC's met hun grote aantal vestigingen is het aantal vakdocenten met passie voor het vak plantenkennis helaas niet meegegroeid. Veel te weinig scholen durven vast te houden aan een gedegen aantal planten en al helemaal niet aan een foutloos geschreven, volledige naam. Bovendien hebben veel scholen ook niet de mogelijkheid om hun leerlingen het materiaal lijfelijk aan te bieden.
Het instroomniveau van leerlingen is niet hetzelfde als tot voor vijftien jaar geleden. Bovendien zijn de scholen financieel afhankelijk van het aantal leerlingen dat hun studie volledig afsluit. Het lef en de kunde om plantenkennis tot het hoofdvak met niveau van de groenopleiding te maken is niet gemakkelijk. Een leerling die op een MBO-opleiding als "kaderfunctionaris" afstudeerd moet in staat zijn om (op termijn) een middenkaderpositie in een bedrijf of overheidsinstantie in te nemen. Zolang hij of zij echter niet weet waarmee dat groenvak inhoud kan worden geven is het verstandig dat AOC's inzien dat er meer eisen gesteld moeten worden aan sortimentskennis en toegepastebeplantingsleer dan aan kaderactiviteiten.
Het is onomstotelijk waar dat in de praktijk van de ca 2.000 planten die tot 1995 op de toenmalige Middelbare Tuinbouwscholen de revue passeerden er bij de meeste afgestudeerden van toen minder dan de helft niet meer direct worden aangesproken. Dit laat echter onverlet dat het AOC's zou sieren om leerlingen weer een basis van circa 1.500 planten mee te geven. Plantenkennis is het vak waarmee groenopleidingen zich kunnen profileren. Een AOC dat haar niveau 4 leerlingen meer dan 1.500 planten aanbiedt geeft haar leerlingen een serieuze toekomst. Opleidingen die denken dat haar kroost het met 500 planten ook wel redt verdienen het niet om groen genoemd te worden.
Ik roep alle verantwoordelijken binnen de AOC's op om plantenkennis weer tot een speerpunt van de opleiding te maken.

1 reactie Reageer Door: Ben Demmer Beleidsmedewerker groen gemeente Borne.

04-08-2010Re: Re: 'Sortimentskennis is verworden tot een bijzaak'

En het kan nog erger... ik heb de universitaire opleiding (tuin&) landschapsarchitectuur gedaan. We hebben 200 bomen en heesters geleerd (dus +/- 150 bomen en +/- 50 heesters)(in 2 weken, zodat we die 2 weken later weer vergeten waren), en helemaal geen vaste planten. Hoe kan je dan ontwerpen?? Antwoord van de docenten: Jij maakt de grote lijnen, het ontwerp, en de invulling.. daar heb je straks mensen voor... Erg jammer en gemis in de opleiding!!

Door: Rozemarijn

 

Platanen Lomanstraat Amsterdam

Platanen Lomanstraat Amsterdam

Meest gelezen